JUL: KUREN FOR VÅR TO-ETASJERS VERDEN


Av Bob Perry Oversatt herfra

Selv folk som ikke feirer jul ser ut til å vite hva det handler om - fødselen til en Frelser som kommer for å redde oss fra konsekvensene av vårt opprør mot ham. Til syvende og sist betyr det at det er en del av Guds redningsplan og hvor vi går når vi dør. Men det er et annet aspekt ved julen som jeg også synes er viktig. Det handler også om å vise oss hvordan vi skal leve. Og det å leve avhenger av hvordan vi tenker. Dessverre er vår tenkning full av løgner som vi har akseptert som en del av "den menneskelige tilstanden". Og å tro på disse løgnene resulterer i uenighet, undertrykkelse, rasisme, politisk krangel, klassekamp, økonomisk strid og krig. Dessverre er det hele en del av den alvorligste historien som noen gang er fortalt. Julen tilbyr også en motgift mot effekten av den historien.
Historien startet i Hagen. Og vi har gjentatt det for hverandre siden den gang. Den trives med delte sinn. Men vi er designet for å være forent. Gud og menneske. Mann og kone. Kropp og sjel. Fysisk og åndelig. Splittelsen vi opplever er et symptom på feil tenkning om virkelighetens natur. Men det er en måte å fikse det på. Julen viser oss hvordan. Det er kuren for vår to-etasjes verden.

Bilde 1. "2-etasje" i fysisk forstand

Fokus på den fysiske verden
Det er en antagelse i vårt moderne samfunn som vi alle stilltiende har akseptert, selv om vi hevder å være "religiøse". Det er en antakelse født i opplysningstiden og næret gjennom fire hundre år med moderne filosofi, medisinske gjennombrudd og teknologisk innovasjon. Antakelsen er denne: At den fysiske verden er alt som virkelig eksisterer. Og siden vitenskap er studiet av den fysiske verden, er den logiske antakelsen at den vil gi svar på våre mest dyptgripende spørsmål. Dette kalles naturalisme eller materialisme. Og mange av oss hevder å ikke akseptere dette synet. Vi kan til og med argumentere heftig mot det. Men det er en vanskelig antakelse å overvinne fordi den er innebygd i stoffet i vår kultur.

Bilde 2. Mind før matter


Når vi hører om en uforklarlig helbredelse, eller en besvart bønn, eller en uhyggelig "tilfeldighet" eller en julestjerne, er vår første reaksjon å søke en vitenskapelig forklaring. Selv de av oss som tar vår tro på alvor, lurer i all hemmelighet på om Jerikos murer egentlig bare falt ned; hvis Rødehavet virkelig delte seg, eller (selv om vi ikke ville innrømme det) hvis Jesus virkelig sto opp fra de døde. Vi er hard-wired til å være skeptiske til den slags påstander. På tusen forskjellige måter har vi assimilert, innkvartert og kapitulert til den materialistiske verden. Og med hvert babysteg i den retningen, avtar ideen om det mirakuløse til en svak tro vi har lite håp om å forsvare.

Ikke-fysisk virkelighet
Apostelen Paulus sa til oss at vi skulle "prøve alt" (1 Tessaloniker 5:21). Så vi tar ham opp på det. Men i våre knefall for å gjøre det glemmer vi noen ganger at et kristent syn på verden ikke er begrenset til fysiske ting. Faktisk er vitenskapen impotent når det gjelder å svare på våre største spørsmål. Og det er fordi den ultimate virkelighet ikke er fysisk. Det er transcendent. Den er åndelig.
Det kristne verdensbildet omfatter både det fysiske og det ikke-fysiske. Alene er ingen av dem tilstrekkelig til å beskrive oss som personer. Og ingen av dem kan forklare sammensetningen av alt vi vet og opplever. Ideer. Verdier. Grunnen til. Bevissthet. Moral. Kjærlighet. Ingen av disse tingene er fysiske. Men alle er ekte. Livet ville vært meningsløst uten dem.

Skaper den to-etasjes verden
Den moderne, materialistiske kulturen vi lever i forakter et slikt syn. Den gjør sitt beste for å bagatellisere og ødelegge den. Resultatet er at vi hele tiden er engasjert i idékampen som denne typen filosofi har skapt. Francis Schaeffer tok opp denne konflikten for mange tiår siden. Han skapte ikke ideen. Men han identifiserte dens røtter i en slags "splittet" tenkning. Og han populariserte forestillingen i en setning vi alle kjenner igjen når vi snakker om å ta et "troshopp".
Etter Schaeffers syn har vi skapt en to-etasjes visjon av virkeligheten. Og vi lever alle i den. Tenk på det som et to-etasjes hus. Ikke-fysiske realiteter som verdier, spiritualitet, religion, tro og lignende, ligger ovenpå. I underetasjen finner vi ting som den fysiske verden og vitenskap.
øVRE HISTORIE: Verdier - åndelig - Religion - Tro - Privat sfære
NEDERSTE HISTORIE: Fakta - Fysisk - Vitenskap - Kunnskap - Offentlighet

Bilde 3. I hovedsak: To livssyn (O. Grasso)


Å leve i en to-etasjers verden
Når du tenker på denne måten, er den nedre historien der vi blir bedt om å gå når vi vil vite de sanne tingene. Bare vitenskapen kan hjelpe oss. Den er offentlig og kontrollerbar. Kulturen forteller oss at det er her vi bør leve livene våre. Det er kraften bak oppfordringen vi hører hver dag om å "stole på vitenskapen".
Motsatt er ideer fra øvre historie private og subjektive. Vi står fritt til å ta et irrasjonelt "troshopp" til den øvre historien hvis vi vil. Men vi må innse at å gjøre det er å ignorere rasjonell tanke. Den typen ting har ingen ting med å siver inn i den "virkelige verden". Vi tar spranget opp i tro alene. Og selv om ingen har lov til å stille spørsmål ved tankene eller ideene til din "private verden", er vi heller ikke frie til å la disse ideene påvirke hvordan vi forstår den nedre historien.

Konsekvensene av en to-etasjers utsikt
Dessverre følger de fleste av oss dette programmet uforvarende. Vi aksepterer stilltiende ideen om at vår personlige tro og religion er koblet fra, og har liten verdi i, en faktabasert verden. Men dette stemmer ikke med det vi vet og opplever. Det blir ingen måte å forstå mening og hensikt på.
Den nederste etasjen ligger rett foran oss. Men den inneholder ikke noe håp. Ingenting i den kan redde oss. Og vår verden er fylt med mennesker som velter seg i denne frakoblede virkeligheten. De bor i den nedre etasjen, men de lengter etter den øvre.

Feil løsninger
Noen religioner aksepterer bare frakoblingen. Sekularistene benekter den øvre historien. De prøver å konstruere en kopi av den i underetasjen ved å bruke bare ting i lavere etasjer. Motsatt prøver New Age, gnostiske og østlige religioner å fornekte eller unnslippe den nedre historien. De flyter gjerne rundt oppe uten bakkekontakt.
Begge disse er dystre fiaskoer fordi de ikke kan gi mening til hele showet. De prøver ikke engang. Alt de kan tilby er et avkortet syn på virkeligheten.
Kristendommen er et hus hvor de to historiene smelter sammen til étt. Et sted hvor alt gir mening. Fakta og verdier. åndelig og fysisk. Religion og vitenskap. Tro og kunnskap. Alle disse utgjør et integrert syn på virkeligheten.
Den to-etasjes verden er ikke ment å være delt. Det var det aldri. Det er trapper rett i midten av huset. Men de er for høye til at vi kan klatre opp.
Så, Gud kommer ned i

Bilde 4. Hva menneskene trenger

-Julen
Dette er den andre julemeldingen. Forfatteren går inn på scenen for å tilby sin ultimate åpenbaring. Han viser oss at menneskesentrert tenkning er utilstrekkelig for å adressere den menneskelige tilstanden, som vi skapte kort tid etter at vi ankom åstedet. Vi kom opp med den mangelfulle filosofien som forverret disse problemene. Det er vi som har laget et "to-etasjers" syn på verden. Vår humanistiske tenkning delte det som var ment å være udelelig.


Julen minner oss om at det hele kan fikses på bare én måte. Gud gir oss det ultimate eksemplet på hvordan verden var ment å være gjennom inkarnasjonen. Det er det det betyr. Guds essens bokstavelig talt "tar på seg kjøtt". "Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss."
Det åndelige er forent med det fysiske rett foran øynene våre.
Ved juletider knuses gulvbjelkene og en dundrende sjokkbølge gjennomborer natten. Taket over vår menneskesentrerte verden kollapser. Og ånden som har husert rundt om på loftet kommer veltende inn i stua vår.
Det guddommelige forenes med det menneskelige i én person. En person som gir oss det perfekte eksempel på hva det vil si å bære hans bilde. Hva det vil si å fungere som en integrert helhet. Den personen tilbyr oss en vei ut av vårt selvlaget moralsk kaos av idiotiske ideer og verdslig visdom. Den uendelig perfekte mannen kom ned for å redde oss. Men han viser oss også hvordan vi skal leve.
Bare Han kan gjøre noe slikt. Og når han gjør det, gir verden mening igjen.

 

Oversettelse via google oversetter og bilder ved Asbjørn E. Lund